fbpx

לפרשת שמיני תש"ף

בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד
על מותם של צעירים בדמי חייהם

חייו של שד"ל היו מלאי מכאובים: חמישה משמונת ילדיו נפטרו ממחלות שונות בימי חייו, וכך גם אשתו הראשונה. אך מותו של בנו הבכור אוהב גר, שהיה כבר בן 26 ועסק במחקר פילולוגי כהמשך לאביו- שבר את רוחו. לכן הפסוק מפרשתנו, המנסה לתת משמעות (אף כי מעורפלת) למותם של נדב ואביהו, מאד העסיק אותו:

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד.

מה היה חטאם של נדב ואביהו? הרבה פירושים ניתנו ע"י פרשני התורה, בצטטם הן את הכתוב כאן, והן במקומות נוספים. שד"ל- לפי עדות עצמו- שינה את דעתו:

"לא היתה כוונתם להקטיר קטורת של שחר (כדעת הרשב"ם וכמו שהאמנתי גם אני זה עשרים שנה), שאם כן, מה מקום לשתי מחתות? אבל הקטירו קטורת שלא ציווה ה', והיה חטאם מפני הגאוה".

ועדיין נשאלת השאלה: האם העונש הכבד מוצדק? ומה זו האמירה הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד. היכן דיבר ה'?  ולמי אמר זאת? אומר שד"ל:

"אין  צורך לבקש היכן דיבר, כי כמוהו 'ותהי אשה לבן אדניך כאשר דבר ה'' (בראשית כ"ד נ"א). והכוונה: דע כי כך גזרה חכמתו יתברך, להתקדש להראות קדושתו וגדולתו בהענישו את בחיריו הקרובים אליו, וזה למען כל העם ישמעו וייראו, וידינו קל וחומר בעצמם".

כאמור, העיסוק של שד"ל בסיבות למותם של נדב ואביהו לא היה מופשט. שאלת השכר והעונש היתה עבורו מוחשית מאד. באחד ממכתביו , בהיותו בן 54, שבע תלאות, כתב שד"ל מכתב תנחומים לרב יוסף לאטיש, רבה של Chiero, עיר קטנה בחבל Piemonte:

"ידידי היקר והנכבד, תענוג יוצא מן הכלל גרם לי מכתבך, לאחר זמן רב כל כך.. מי היה אומר לי שההזדמנות תהיה אכזרית כל כך, איומה כל כך? אבדת הבן הבכור, גורל שנינו, הבן שהיה כליל התקוות! אך תהא נא ההזדמנות קשה ועצובה, היא נשלחה מאת ה', היא לטובה, יש לקבלה. אני גדול ממך בשנים, ואתה לא סבלת עד עתה מאבדות קשות. אני איבדתי רעיה כבודה, ושלוש בנות ושני בנים… ובהמשך- בכל זאת, דברים שאני מאמין בהם לא התמוטטו מעולם. אך להחדיר באחרים את דעותי, תוצאות של התבוננות במשך כל החיים, אינו ענין למכתב אחד…".

בהמשך מנסה שד"ל להסביר את תפישתו שבמרכזה האמירה- "גם זו לטובה". אך האיגרת ארוכה, והיא חורגת מהמסגרת הזו. אכן- תגובת אהרן למותם הפתאומי של נדב ואביהו שימשה דגם להתנהגותו של שד"ל, גם בחייו שלו, וגם בהתייחסות שלו לטרגדיות שליוו את חייו.

מעוניינים לקבל למייל שלכם כל שבוע - שד"ל בשבוע? מוזמנים להשאיר את הפרטים שלכם

   
       
   

   

       
   

   

אני מאשר/ת קבלת מיילים
   

   

     
   

פירוש שד״ל לתורה

הוצאה חדשה של פירוש שד"ל לתורה, מבוססת על השוואה בין מספר כתבי יד של תלמידיו, והשוואתם להוצאה המודפסת של הפירוש הראשון, בפדובה שבאיטליה. הפירוש נכתב רבדים רבדים, המציגים בבהירות את ההתפתחות של הפירוש לאורך עשרות השנים בהן לימד שד"ל תורה בבית המדרש לרבנים.
שיטתו הייחודית של שד"ל, גדול חכמי איטליה במאה ה-19, נחשפת בפירושו המקורי לתורה שמהלך בין דבקות במסורת היהודית לפרשנות מודרנית החותרת לאמת מדעית ולרציונאליזם.
"סדרת החומשים שארון הספרים היהודי אינו שלם בלעדיה"